Saturday, December 13, 2008

Kubu Perang zaman jepun dolu2

aritu masa balik dari kenduri di pantai seri tujuh aku terpandang satu benda ni..

me : mok, gapo tuh?(mak,apa tu?)
my mader in law : kubu oghe putih tuh..ada so lagi..tapi tok napok doh..(kubu org british tu, ada satu lagi..tapi x nampak dah)..
so, aku google la nk carik gambo..at last jumpa kat fotopages kawan aku..Ayoh Ray
ini lah kubu yang aku cakap tu..tetiba aku rasa nape la dibiarkan camtu je kubu ni..tadek ke tepikir nk pelihara kesan2 sejarah,ye la,kita tau kan tu kubu omputih,penjajah kita dolu2..tapi tak salah rasanya kalau kita pelihara, nk tunjuk kat anak cucu kita yang belajar sejarah,bahawasanya ini lah kubu omputih yang menahan dr srangan jopun..
yang ni plak,menurut ayoh ray, teletak di jalan pengkalan chepa..nampak cam tadek makna je kubu ni kan..
yang ni plak kat pantai kuala belungan..hmm..aritu aku ada p pantai pe ntah..kat tok bali..kubu camni da ada kat tgh pantai da..lupa plak nk amik gambo..


cite lanjut sila baca di sini

5 comments:

{Suria Muhammad} said...
This comment has been removed by the author.
{Suria Muhammad} said...
This comment has been removed by the author.
KV said...

akak penah tgk dlm kem gong kedak. Sebijik sama.

mas said...

kak kv ~ byk lagi pat lain sbnrnya..ini hanya ditunjuk beberapa contoh

Mighty Jacksparrow said...

oh. pillbox yang menahan askar jepun mendarat dulu. Ini jadinya sekarang?