Wednesday, October 05, 2011

Shopaholic??

Betul ke kita orang pompuan ni dikategorikan sbgi shopaholic? sanggup berhutang asalkan dpt beli barang yang kita suka..kalau yang bekerjaya,pastu ada duit plastik (kad kredit), apa yg rasa berkenan terus tenyeh jee..bagi yang gaji rendah sket,pakai sistem bayar kali..



shopping bagi org pompuan ni ibarat terapi..pernah buat tak?bila rasa stress,sedih gila,amik kete p shopping complex..p shopping smpi abes ribu riban..tetiba je hati terus happy..kan?? jadi saya terfikir adakah benda yg semua pompuan fikir ni sama?google punya google..jumpa la gamba kt bwh ni.."what's inside the female brain..(source :http://www.thepigmancometh.com)


klu tgk dlm pic tu..macam betul je kan? kdg2 terfikir, sy ni termasuk dlm golongan shopaholic ke x?rasanya belum sampai tahap gila shopping..alhamdulillah..sy masih waras setiap kali ke shopping complex..sy x akan beli barang yg bukan keperluan..


antara tips yang saya amalkan setiap kali nk kuar shopping


1. makan kenyang2 kat rumah-perut yang lapar meransang minda untuk shopping yg bukan2..cthnya nk beli brg dapur..bila dah lapar..semua nmpk sedap..at last penuh satu troli..


2. list senarai barang keperluan - mlm sblm sy kuar shopping saya akan cuba senarai barang2 yng betul2 sy nak beli..lepas senarai, sy go through skali lagi utk pastikan mana satu barang yng betul2 sy nak, n mana satu barang yang saya beli utk jadikan stok konon2 bila nk masak terus ada..sy memang x boleh beli barang utk buat stok..cth butter konon nk buat cookies@kek..sbbnya saya akan lupa pastu benda tu expired camtu je ..kan dah rugi..


3.Jgn window shopping - satu lagi langkah penjimatan..terus tuju ke kedai atau bahagian barang yg kita perlu..jgn sekali2 singgah menyinggah..at last dari bajet nk spend 200 jadi 400..


4.tanya hati - selalu tanya hati brg yang nak saya beli ni "kehendak" atau "keperluan"..


bila saya ikut semua langkah2 kat atas tu, alhamdulillah..selamat daripada membazir..

No comments: