Thursday, March 04, 2010

Nk Make Gapo Arini?

Selamat pagi khamis..
datang kerja semangat berkobar2..
terima kasih kerana tiada yang spoiltkan mood saya pagi ni..
opss..ada..pakcik yang berkereta merah menghalang laluan saya di pagi hari..menyebabkan saya terlewat 10 minit daripada biasa.

perut sudah berkeroncong..
terpikir nk makan apa arini..alhamdulillah..rezeki ari khamis..staff da belikan nasik siap2 kat saya..

diet tengah berjalan dengan jayanya..untuk memastikan diet bukan hanya dimulut..
maka saya men'google' apa yang perlu dimakan setiap hari..menu sihat katanya..


5 JENIS MAKANAN YANG ANDA PERLU MAKAN SETIAP HARI..

pemenang pertama :Sayuran Berdaun Hijau..

Medical experts call them one of nature's miracle foods. Leafy greens like Swiss chard and kale are high in nutrients like folate and vitamins A and C that can lower your risk of cancer. Just one cup of dark, leafy greens a day could also prevent diabetes and high blood pressure

sumber :http://www.kitchenist.com
#1 Leafy greens

komen saya : ehh..ada ke sayur yang daunnya x hijau..oo..kobis purple tu kira x hijau kan..ermm..semalam ada x makan sayur??pikir..pikir..alamak..tadakkk..arini kena makan sayur!!!

#####################################

Pemenang Kedua : Kekacang

#2 Nuts
Many nutritionists recommend nuts like almonds, cashews and walnuts because they're high in natural fiber. Fiber slows your digestive process, keeping hunger and unhealthy mid-afternoon snacks at bay. Goodbye vending machine runs!


sumber :http://www.anthony-thomas.com

Komen saya : kacang enak dimakan..let's buy kacang manyak2..jadi anda yang sedang diet akan kurus..wow!!

##########################################


Pemenang ke Tiga : Bawang

#3 Onions
Studies show that consuming onions on a regular basis may reduce symptoms of asthma and the risk of developing stomach cancer. Add them to soups and stir-fry, and just remember -- the stronger the onion, the greater the health benefit.


sumber : http://www.howstuffworks.com/onions3.htm

Komen saya : Sapa2 yang ada asma..lekas makan bawang..jgn nk buang bawang tu bila jumpa dalam nasik..cuma saya agak keliru..adakah bawang tu perlu dimasak atau dimakan mentah??hmm..sapa tahu??

#######################################

Pemenang ke empat : Whole Grains

#4 Whole grains
Refined grains, like white rice and pasta, have lost 90% of their nutritional value through the refining process. As if that weren't reason enough to choose whole grains like brown rice, quinoa and whole oats, a recent study showed that a diet rich in whole grains actually flattens your belly by reducing fat storage in your lower abdominal region

sumber : http://thevitaminm.wordpress.com

Komen saya : makan roti whole grains boleh mengempiskan perut????apa???nape saya baru tahu?naifnya saya..roti jenama apa yang best eh??

#########################################

Pemenang ke Lima : Yogurt
#5 Yogurt
Making yogurt part of your daily eating routine can improve your digestion -- if you're buying the right stuff. Check that the label lists "active cultures" to make sure you're getting healthy probiotics, and pick a yogurt rich in vitamin D to prevent osteoporosis.



sumber :http://aespee.wordpress.com


Komen saya : Sebab da nak masuk angka 30 maka kena makan yogurt, kalau x tulang saya akan reput..bila reput bunyi kruk krak kruk krak macam dalam iklan..aktiviti akan jadi x best

Hmm..senang je menu ni..bleh lah makan benda ni tiap2 ari..bermula.............................................................ermm..minggu depan lahh

3 comments:

Shu said...

chop!!! kacang memang sihat tapiiiii menjadi punca utama pembiakan jerawat. stop2, jgn amik kacang. hehe.

mNa said...

shu~ aah kan shu..lupaa..kacang panjang dikira kacang jugak ke?kekeke

mamawana said...

Salam...

Mama love yogurt too..