Sunday, February 23, 2014

Cerita Tentang Beranak

setelah sekian lama..kiki..

kononnya klu ada berita gembira nk rajinkan diri mengupdate..tapi nan hado..masa pregnant kemalasan tahap dewata raya..
ni aku update ni tah ada orang baca ke tak ni..kakaka

Hajat di hati nk beranak normal..tapi kita hanya merancang..tapi tuhan menentukan si umar ni nk keluar ikut tingkap..maka selepas hampir 12 jam bertarung nyawa menahan sakit (yg sebenarnya aku lali x ingat rasa sakit pon dek kerna 2 jarum ubat penahan sakit).



bercerita tentang cane aku bleh beranak czer..begini permulaannya..masa awal2 pregnant..aku mmg nekad dah nak pilih bersalin di KB*MC..tapi disebabkan ada satu kes yg pasti ramai yg dah tau (orang kelantan je kot yg tau)..so kami suami isteri terpaksa la cari hospital lain..tambahan plak en.anuar ni dgn rajinnya p sembang dgn doktor ofis dia tu..makanya doktor tu cadangkan beranak lah di hospital kerajaan..cukup kelengkapan..

aku ni yg mati2 nangis tak nak beranak di spital kerajaan..belagak tak di situ..nk private ajo..nanti katr surat beranak baby tak kelas kooo...tapi pilih2 punya pilih..di samping melihat kpd baki duit di dalam akaun..akhirnya kami sepakat memilih USAINS..dan doktor pilihan kami ialah prof nik zaki..

maka bermulalah episod appointment pada masa kandungan 7 bulan.. sapa2 nk beranak di USAINS..pilih lah doktor ni..puas hati..k lah..utk makluman..sekali check up di USAINS..bayarannya ialah RM 116..

bila masuk je kandungan aku 9 bulan..p check up..tetiba doktor mintak aku admit 29/9.untuk diinduce.due date aku sepatutnya 30/9....apa doktor INDUCE????? takut gila masa tu..ye la..org ckp induce ni sakitt..tapi disebabkan oleh baby ni PRECIOUS baby makanya dia x nak ambik risiko..so induce la cara yg terbaik..

petang 29/9 tu aku pon pegi lah serah diri dengan jayanya..masuk wad 2 akik..tp sebab kita ni patient USAINS .maka diletakkan dlm bilik..petang tu jugak nurse dtg buat CTG..yang best nya dia cakap ada mild contraction..aku trus happy gila..yeayyyy..harap2 tak pyh induce lerr...tapiiiii..malam tu langsung x rasa apa//aku dah cuak..sbb doktor cadang nk induce pagi2 30/9 tu..tapi dalam cuak2 tu lena je aku tido..keke..

pagi 30/9..dalam pukul 7.30..nurse da datang pggl msk bilik apa tah utk doktor cek laluan..then proceed dgn induce..sakit woo cek jalan ni..Alhamdulillah..ada bukaan 3 cm..makanya tak jadi induce..yeayyyy..
so doktor ckp..tunggulahhh..plg lewat tgh malam ni bersalin lah..wah excited kemain aku nk jmpa baby..ye lah..setiap kali scan..asek tutup muka je..suprise betol..

seharian aku tunggu ni..contraction jarang2..risau dah ni..nape tadek contraction ni..dlm masa senggang tu..aku baca quran..sbb janji dgn diri sndr nk khatam masa pregnant..smpiii la petang..still tadek pape..petang tu MIL datang bwk laksa penang..wahh..bertambah2 aku makan woo..byk kot makanan yg MIL aku bawak..

lps je waktu maghrib..contraction dah makin kerap..jarak dlm 15 minit..tp masih bleh tahan..aku siap bleh makan kuih koci..smbg makan laksa..kakaka..mak aku pon naik heran sbb aku asek makannnn je..aku dok menahan skt smpilah jam 2 pg..tgk jarak masa dah 5 minit..masa ni dah abes cara pernafasn..gaya duduk..berdiri..mmg x brapa nk tahan dah ni..en.anuar dgn ma syok jer tido..dlm pukul 2.30 pg..kejut en,anuar,mintak pggl nurse..nurse cek laluan..dah 4 cm..apa??bru 4 cm...punya lah sakit..lama lagi la klu mcm tuu.



dlm pada nurse call doktor..aku siap2 kan diri..mak aku siap bg makan telur ayam kampung..ajaibnya aku boleh telan mentah2 uolss...klu bg sekarang mau aku muntah..kul 3 pagi..aku check in labour room..naik je atas katil yg muat2 aku je..dah siap psg ctg..doktor pon da smpi..rasa nk terkencing..nasib baik la doktor baik hati bagi aku pegi tandas ..untuk pengetahuan, ada bilik khas untuk petient USAINS bersalin..so sorang2 je la dlm bilik tu..
 lepas je aku blk dr tandas..siap psg balik ctg..doktor pon pasang drip nk masuk pitocin..aduii..pitocin ni la yg membuatkan aku menggeliat sakitnya..mmg siap mintak doktor buang drip tu..kiki..oleh sebab doktor mmg tau aku ni jenis x tahan sakit..dia pon arahkan nurse cucuk ubat tahan sakit..trus aku lali..tak tau dah apa yg aku ckp dlm mamai2 tu..haha..lepas hilang kesan ubat tu bru aku nmpk mkak mertua aku..ehh bila mak sampai..nampak en.anuar yg berselimut..kesian dia demam sebab bilik terlalu sejuk.. rupa-rupanya masa tu dah pukul 12 tgh hari..haiyo..lamanya aku sakit..tp serius aku mmg mamai..x tau apa pon..

doktor nampak risauy sbb lama gila aku sakit..cek laluan dah 9 cm..aku pn dah rasa gesaan nk meneran..memang aku dah push abes-abesan..tp baby x keluar jugakk..dlm dok menahan sakit..aku dgr doktor ckp dgn en.anuar..dia bg masa smpi pukul 1..if takde progress..dia akan czer..huhuh..

smpi lah pukul 1.30 ptg..mmg tadek progress..kepala baby still x turun..akhirnya aku sign jugak borang itu..alhamdulillah ,dpermudahkan semuanya..bilik bedah kosong..1.45 petang trus ditolak ke bilik bedah..
dlm masa ditolak tu..memang aku rasa nk push sgt2..mmg aku push pon..tp nurse2 ckp jgn push kak..nnt jln bwh bengkak..haiyaa..mmg tak boleh tahan tau nk push tu..aku push smpai la atas katil bilik bedah masa diorang nk cucuk epidural tu..wakaka..lps je cucuk te..trus ilang sakit..trus aku ngantuk gilerrr..aku ingat2 lupa dah masa tu..tp aku bleh rasa doktor dok godek2 perut aku..dan tetiba tadaaaa..bunyi baby nangis..then aku tetido..hahaha..sedar2 dah siap seme..tgk baby takde..rupa2nya baby masuk NICU..sbb pernafasan kurang elok..huhuh..sedih plak rasa..

alhamdulillah..semuanya selamat..cuma x dpt jumpa baby..after sejam dalam bilik recovery..aku ditolak ke wad Akik sementara tunggu wad USAINS ready..




maka, pada 1 Oktober 2013, jam 2,32 petang, lahirlah seorang bayi lelaki seberat 3.43kg (semangat betoi) yang diberi nama Ahmad Umar Harith bin Muhamad Anuar..nk bg nama ni pon ada cite gak..kiki..owhh..nk tgk ekk rupa si comel umar..

tadaaa..








4 comments:

KV said...

tahniah mas. Lama tk dgr berita. Dah besar baby nya pun

mNa said...

tq k.kv..

Diana Ishak said...

alololo...comelnya!!!

nlne said...

salam berapa total cost beranak kt usains tu? sbb sy pon tgh survey hospital, try google tp x jumpa pakej2 beranak kt usains ni.