Saturday, March 05, 2011

batuk ku menjadi jadi

arini mood nk berblogging tetiba memuncak..try berblogging dr hp..lupa plak emel..

cuaca di KB ni agak panas sket..bila cuaca panas..maka banyak la habuk berterbangan..bila byk habuk..maka penyakit batuk datang la menjengah..

da seminggu batuk x ilang2...x sudi lagi nk g jumpa doktor..tapi klu dapat doktor ensem cam gambo..seminggu skali aku p klinik..tak sakit pon aku buat - buat sakit..

disebabkan aku belum jumpa dokter2 yg ensem di sekitar KB ni..maka harus aku carik petua2 org tua2..googol punya googol jumpa macam2 petua

1. amik kicap lepas tu taruk air limau nipis..telan..

petua ni aku da cuba..x jadi..mungkin sebab dlm petua tu x ckp kicap cap apa kan?kipas udang ke,tamin ke, kicap masin ke, kicap manis ke..pastu x bgtau plak air limau nipis tu banyak mana..sebiji limau ke..setengah ke..maka beralih ke petua seterusnya

2.amik madu asli taruk air limau nipis..telan

petua ni cam sama je ngan yg atas tu..tukar kicap ke madu je..agak2 jadi x?nk pi carik madu lah esok

3.makan madu lebah satu sudu setiap malam diikuti dengan selawat..

baikkk..

4.amik nasik pastu masuk dalam segelas air..pastu embunkan..esoknya pagi2 lagi amik dan minum airnya..

bab nk amik nasik masuk pinggan laju je aku rasa..nk masuk gelas pastu embunkan ni yang aku lemah ni.aku ni dah la pelupa..kang bukan setakat embun je..berpanas, berhujan..belum tentu aku p amik gelas tu..takpe la..kirim salam je la

aku telan ubat batuk cap ibu n anak la dulu..
tapi kan da telan abes stgh botol, baru aku perasan..rupa2nya satu sudu teh setiap kali makan..aku pi bantai satu sudu makan yg saiz hotelnya..
patut la pas makan ubat batuk je aku rasa gembira x bleh blah...patut laaaaaaaaaaaa

No comments: